تبلیغات
آموزش osm و تکمیل نقشه های سایت openstreetmap.org - اصول کلی ویرایش نقشه های osm
 
چهارشنبه 5 آبان 1395 :: نویسنده : hamid mohamadi
OpenStreetMap یک پروژه آزاد است که توسط داوطلبان توسعه می یابد. هر فردی می تواند هرآنچه که دوست داشته باشد را وارد نقشه کند ولی نقشه زمانی بهترین کارایی را دارد که توسعه دهندگان آن بر سر یک سری اصول کلی توافق داشته باشند. رعایت این "روش های خوب" باعث می شود کیفیت و ارزش داده های اضافه شده به نقشه بدون دوباره کاری و تلاش اضافی افزایش یابد. هیچ فردی مجبور به رعایت این روش ها نیست و OSM نیز هیچگاه توسعه دهندگان نقشه ها را مجبور به کاری نمی کند. ممکن است مواردی در این دستور العمل وجود داشته باشد که در همه شرایط صدق نکند و یا حتی متضاد با بند های دگیر دستور العمل باشد.
خطا ها را اصلاح کنید

اگر در نقشه موردی مشاهده کردید که فکر میکنید تگ استفاده شده اشتباه می باشد، آن را بدون نگرانی اصلاح کنید، اصلاحات شما همیشه قابلیت بازگشت به ویرایش قبلی را دارند.
آنچه روی زمین است را وارد نقشه کنید

گاهی اوقات اطلاعات متضاد درباره نام یک مکان وجود دارد. در نقشه ای قدیمی یک نام استفاده شده است و نقشه ای به روز از نام دیگر و تابلو استفاده شده در این مکان هم نام دیگری را نشان می دهد. مردمی که از نقشه ها برای مسیر یابی استفاده می کنند به نام مکان در نقشه های دیگر اهمیتی نمی دهند، آنها نیاز دارند نام مکان را از تابلو های محلی و اطلاعات روی نقشه پیدا کنند. بنابراین اطلاعات را طبق تابلو ها وارد کنید. تنها استثنا غلط های املایی است که ممکن است روی تابلو مکان های مختلف وجود داشته باشد و می توان آنها را در نقشه اصلاح کرد.
قابلیت اثبات پذیری داشتن

Main article: Verifiability

اطلاعات ثبت شده در OSM  باید تا جای ممکن قابل تایید و اثبات باشند. این اصل شامل تگ ها و جنبه های دیگر نمایش اطلاعات می شود. بدین معنا که اگر یک نقشه کش دیگر به همان مکانی که شما اطلاعات آن را وارد نقشه کرده اید برود، بتواند عناصری که شما رسم کرده اید را مشاهده کند.
وقایع تاریخی و مکان هایی که دیگر وجود ندارند را وارد نقشه نکنید

وقایع تاریخی و همچنین مکان هایی که دیگر به صورت فیزیکی وجود ندارند را وارد نقشه نکنید، زیرا قابلیت اثبات پذیری ندارند. در مورد ثبت وقایع تاریخی اینجا بحث شده است. اگر ویرانه هایی باقیمانده است (بنابراین اثبات پذیر) میتوان ویرانه ها را ثبت کرد.(برای مثال با تگ historic=ruins).

به نظر می رسد در مورد رسم خطوط راه آهن بی استفاده وقتی که حداقل مقداری از آن به صورت فیزیکی باقیمانده باشد اتفاق نظر وجود داشته باشد. ( میتوان از تگ railway=abandoned استفاده کرد) عناصری که دیگر وجود فیزیکی ندارند را می توان در سایت OpenHistoricalMap اضافه نمود.
رویداد ها و عناصر موقت را در نقشه ثبت نکنید

داده های نقشه ما بسیار زیاد دانلود می شود و سپس در دستگاه ها به صورت آفلاین برای هفته ها یا ماه ها استفاده می شود. بنابراین برای اینکه دیتای آفلاین مفید و قابل استفاده باشد، از زمانی که شما آن را وارد نقشه می کنید باید حداقل برای چند هفته بدون تغییر در مکان مورد نظر باقی بماند.

رویداد های خاصی که با یک الگوی مشخص اتفاق می افتند (مثل بازار پایان هفته) را می توان با استفاده از تگ های زمانی مختلف ثبت نمود.
قوانین محلی را وارد نقشه نکنید اگر توسط علائمی در واقعیت ثبت نشده اند

مواردی مانند قوانین ترافیک محلی را تنها در صورتی که مطابق تابلو هایی باشد که نشان دهنده این قوانین است وارد نقشه نمایید، به عنوان مثال برای جاده هایی که تابلو های علایم ترافیکی ندارند نباید اطلاعات مربوط به قوانین رانندگی را وارد نقشه کرد به دلیل اینکه اصل اثبات پذیری را نمیتوان رعایت کرد.
صرفاً برای رندر شدن چیزی را به نقشه اضافه نکنید

Main article: Tagging for the renderer

عناصر نقشه را به صورتی که روی زمین هستند رسم کنید. اطلاعات اشتباه را برای دلایلی مانند کمک کردن به رندر شدن یا کمک به نرم افزار مسیر یابی خاص و یا اینکه یک نرم افزار با دیتای صحیح مشکل دارد وارد نقشه نکنید. نرم افزار ها به صورت مستمر در حال توسعه و بهبود هستند. اطلاعات را برای نمایش زیبا تر روی نقشه، دستکاری نکنید! فقط کمی صبور باشید.
ثبت کامنت مناسب برای هر Changeset

Main article: Good changeset comments

یک کامنت خوب باید به صورت مختصر و دقیق توضیح دهد که چه اقداماتی انجام شده است. ثبت کامنت مناسب  به بقیه نقشه کش ها کمک میکند تا دچار اشتباه نشوند و چنانچه اشکالی وجود دارد به سرعت آن را تصحیح کنند. نوشتن کامنت ویرایش های شما را ارزشمند تر می کند و حتی ممکن است به خود شما هم در آینده کمک کند زمانی که به ویرایش های قبلی خود نگاهی می اندازید.
از تگ نام برای شرح دادن استفاده نکنید
جاده هایی که با نام track (جاده خاکی) در آلمان ثبت شده اند

Main article: Names

تگ name برای اضافه کردن نام عناصر نقشه استفاده می شود. این تگ برای توضیح و یا شرح دادن عناصر نقشه نیست. برای این منظور تگ های دیگری استفاده می شود. برای مثال استفاده از تگ "جاده خاکی"=name برای مسیری خاکی که به جنگل وصل می شود اشتباه است و به جای آن باید از تگ highway=track استفاده شود. اگر جاده نام دارد باید از تگ ""=name استفاده شود و در غیر این صورت نیازی به اضافه کردن تگ name نیست.

شما می توانید تگ های مناسب را در ویرایشگر های مختلف توسط پیش فرض های تعریف شده پیدا کنید. برای مثال در نرم افزار JOSM با فشردن دکمه F3 میتوان پیش فرض های موجود را دید. اگر باز هم تگ مناسب را پیدا نکردید، در ویکی یا سایت Taginfo جستجو کنید و یا از دیگر نقشه کشان سوال کنید. چنانچه  باز هم موفق به پیدا کردن تگ مورد نظر نشدید، میتوانید از تگ *=note و یا *=description استفاده کنید.
تاریخچه را حفظ کنید

زمانی که عناصر نقشه در دنیای واقعی تغییر می کند، جسور باشید و نقشه را ویرایش کنید تا نشان دهنده وضعیت فعلی باشد. لطفاً در نظر داشته باشید که OSM تاریخچه ویرایش عناصر نقشه را نگهداری می کند و شما می توانید با استفاده مجدد از یک عنصر نقشه به حفظ این تاریخچه کمک کنید. برای مثال زمانی که یک کافه تعطیل می شود، نقطه مربوط به این محل را پاک نکنید، فقط کافیست تگ name و cafe را پاک کنید و بقیه تگ ها مانند آدرس را حفظ کنید.

زمانی که محدوده ساختمان ها و یا کاربری اراضی را به روز می کنید، ممکن است تصمیم بگیرد اطلاعات قبلی را پاک کنید و محدوده ای جدید رسم کنید، ولی برای حفظ تاریخچه بهتر است محدوده فعلی را ویرایش کنید. در JOSM ابزاری با عنوان “replace geometry” در افزونه utilsplugin2 وجود دارد که با استفاده از این ابزار شما می توانید محدوده ای جدید بکشید و سپس محدوده رسم شده را با محدوده قبلی ادغام کنید و با این روش تاریخچه حفظ می شود.
برای یک ویژگی یک عنصر OSM رسم کنید

Main article: One feature, one OSM element

برای اینکه آیکونی در نقشه ظاهر شود، نقطه ای را در محدوده ای با تگ های یکسان با نقطه قرار ندهید. رندرر ها آیکون ها را برای محدوده ها نیز نمایش می دهند و نیازی نیست برای هر فضای پارکینگ، زمین بازی و... اطلاعات تکراری در پایگاه داده OSM داشته باشیم.
راه های مستقیم را صاف رسم کنید

Main article: Editing Standards and Conventions

زمانی که راهی وجود دارد که مستقیم است، آن را همین گونه رسم کنید، برای این کار رسم یک خط بین دو نقطه بدون هیچ نقطه میانی کفایت می کند. بعضی از مسیر ها کاملاً مستقیم هستند حتی زمانی که مسیر ثبت شده توسط GPS اینگونه نباشد.نرم افزار های ID، JOSM و Potlatch دارای ابزار هایی برای صاف کردن راه های رسم شده می باشند. با این کار ظاهر نقشه ها زیباتر می شود.
خمیدگی ها را با تعداد مناسب نقاط رسم کنید

اطمینان حاصل کنید برای رسم عناصر دارای خمیدگی در نقشه از تعداد مناسب نقطه ها استفاده کرده اید. هیچ قانونی برای استفاده از تعداد مشخصی نقطه برای ثبت خمیدگی ها در جاده ها وجود ندارد و با توجه به قضاوت خودتان این موارد را رسم کنید. ولی توجه داشته باشید زاویه بین دو نقطه پشت سر هم در خمیدگی نباید خیلی باز باشد (برای مثال نباید نزدیک 90 درجه باشد)، نقاط باید به یکدیگر نزدیکتر باشند تا بتوان منحنی دقیق تری رسم کرد.
میزان خطای مسیر های ثبت شده توسط GPS را در نظر بگیرید

Main article: Accuracy of GPS data

موقعیت نقاط ذخیره شده در یک مسیر ثبت شده توسط GPS ممکن است چندین متر خطا داشته باشد. میزان این خطا به عوامل مختلفی بستگی دارد. موقعیت قرارگیری ماهواره ها هنگام ثبت مسیر، وجود داشتن درخت و یا ساختمان ها در کنار مسیر، محل قرار گیری دستگاه GPS نسبت به مرکز راهی که در حال ثبت آن هستیم و... از جمله این عوامل هستند. چنانچه تعداد زیادی مسیر ثبت شده برای یک جاده وجود داشته باشد، تاثیر خطای مسیر های ثبت شده به حد اقل می رسد.

برای کمک به این موضوع، بهتر است شما تمامی مسیر های ثبت شده توسط دستگاه GPS خود را به سرور منتقل نمایید حتی برای جاده هایی که قبلاً ثبت شده اند. این کار به دیگران کمک می کند عناصر نقشه را با توجه به موقعیت مسیر های GPS با دقت بیشتری ثبت کنند. چنانچه تعداد زیادی مسیر ثبت شده برای یک جاده دارید، می توانید از کد average tracks استفاده کنید تا یک مسیر بینابین داشته باشید.
قبل از رسم نقشه از روی تصاویر هوایی، آنها را تراز کنید

Main article: Using Imagery

تصاویر هوایی بدون در نظر گرفتن منبع آنها همیشه نسبت به موقعیت واقعی اجسام روی زمین مقداری خطا دارند. این خطا ممکن است به اندازه ای کم باشد که بتوان آن را  نادیده گرفت ولی همزمان این امکان نیز وجود دارد که به میزان قابل توجهی بیشتر از خطای دستگاه های GPS باشد (بیش از 10 متر) و این موضوع برای محدوده های کوچک مشکل ساز است. ضروری است قبل از جابجایی عناصر موجود و یا رسم عناصر جدید میزان خطای تصاویر ماهواره ای را بررسی کنید.

راه های بالقوه برای چک کردن و تراز کردن تصاویر هوایی:

    مسیر های ثبت شده توسط دستگاه های GPS و یا نقاط ثبت شده با دقت بالا
    اطلاعات موجود در نقشه و موقعیت قرار گیری عناصر نقشه

هر دوی JOSM و Potlatch دارای ابزار هایی برای تراز تصاویر هوایی هستند.
از تصاویر قدیمی برای رسم نقشه استفاده نکنید

Main article: Armchair mapping

در دسترس بودن تصاویر ماهواره ای بدین معنی نیست که تصاویر به روز هستند. همیشه قبل از تغییر و یا پاک کردن داده های OSM تاریخ تصاویر هوایی را چک کنید. بهتر است شما فقط مناطقی که شخصاً سفر کرده اید و تایید می کنید را ثبت کنید.
اطلاعات تقریبی را همراه با تگ FIXME اضافه کنید

گاهی اوقات ثبت اطلاعات به صورت تقریبی توجیه دارد و بهتر از ثبت نکردن اطلاعات به طور کامل می باشد. چنانچه اینگونه عناصر را رسم می کنید حتماً از تگ *=fixme استفاده کنید تا شما یا هر شخص دیگری در آینده متوجه این موارد شود و آنها را تصحیح کند.
اگر معنی تگی را نمیدانید، آن را حذف نکنید!

گاهی اوقات شما با تگ هایی بر خواهید خورد که هیچ معنی مشخصی برای شما ندارند، این بدان معنی نیست که به صورت خودکار شما این موارد را حذف کنید. ممکن است آنها برای کاربرد خاصی اضافه شده باشند. اگر فکر می کنید این اطلاعات بی مصرف است، سعی کنید با ایجاد کننده اطلاعات تماس بر قرار کنید و علت استفاده آنها را جویا شوید.
تگ های سفارشی خود را ثبت کنید

Main article: New Features

زمانی که از تگ هایی استفاده می کنید که جزو عناصر تعریف شده نقشه نیستند، با نوشتن دلایل استفاده از این تگ و ثبت صفحه ای در ویکی، به دیگر نقشه کش ها این شانس را بدهید که از هدف شما برای استفاده از این تگ ها مطلع شوند.
برای جدا سازی مقادیر یک کلید بیش از حد از semi-colon استفاده نکنید

جدا ساز مقادیر semi-colon می تواند زمانی که یک کلید نیاز داشته باشد تعداد بیشتر از یک مقدار را داشته باشد استفاده شود و امکان قرار دادن لیستی از مقادیر را برای برخی از کلید های جزئی مهیا می سازد ولی اگر برای تگ های مهم و اصلی استفاده نشود بهتر است. به طور کلی کاراکتر های خاص نباید زیاد از حد استفاده شوند زیرا در تضاد با سیستم ساده تگ گذاری OSM می باشد. 




نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آموزش osm و تکمیل نقشه های سایت openstreetmap.org
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : hamid mohamadi
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :