تبلیغات
آموزش osm و تکمیل نقشه های سایت openstreetmap.org - آموزش (جامع) تکمیل نقشه شهر خود در سایت osm
 
اولین آموزش رو با ساده ترین روش تکمیل نقشه شروع میکنیم و اون هم ترسیم یک خیابون یا کوچه هست! (یا بطور کلی یک مسیر)
فرض کنید تصمیم داریم در تصویر زیر کوچه ای رو مشخص کنیم:








 برای این کار، کافیه از نوار بالا گزینه Line رو انتخاب کنیم و از خیابونی که با رنگ نارنجی نمایش داده شده به کوچه دیگری که با رنگ سفید مشخصه این خط رو ترسیم کنیم .



نکته:
قبل از این کار، میخوام یه نکته ای رو بگم، (بعد از کلیک بر روی Line) وقتی موس رو بر روی خیابون قرار میدید، یه خط کوچک سبز رنگ در کنار نشانگر ظاهر میشه، یعنی اینکه درصورت ترسیم اون خط، تو اون نقطه، خط به خیابون موردنظر متصل میشه
همینطور وقتی روی Node (گره) یا نقطه ای نشانگر رو قرار بدید میبینید نقطه ای سبز رنگ در کنار نشانگر ظاهر میشه که نشون دهنده اتصال اون خط با اون نقطه هست
اون نقطه میتونه، تقاطع یا محل اتصال یک خیابون با یه کوچه باشه
در این مورد در آینده بیشتر صحبت میشه



خب نشانگر رو بر روی خیابون قرار میدیم، بطوریکه خط سبز رنگ کوچکی که عرض کردم کنار نشانگر ظاهر بشه، چون قصد داریم کوچه به خیابون متصل باشه، با کلیک بر روی خیابون ترسیم رو شروع میکنیم
در مواردی که کوچه (یا خیابون) موردنظر پیچ داشته باشه، کافیه در هر پیچ یکبار کلیک کنید تا Node جدیدی ساخته بشه و راستای خط بعدی از Node یا همون گره جدید شروع بشه
کار ترسیم رو تا اونجا ادامه میدیم که به پایان کوچه برسیم و تصمیم داریم دو کوچه با هم اتصال داشته باشند، پس توجه داشته باشید که گره آخر باید بر روی کوچه دیگر قرار بگیره و طبیعتا باید موقع کلیک بر روی کوچه انتهایی خط سبز رنگ که نشان دهنده اتصال هست رو ببینید!


با رسیدن به انتهای مسیر، وقتی گره آخر رو ایجاد کردید، مجددا روی همون گره (آخر) کلیک کنید تا مسیرتون کامل بشه




خب مسیر ساخته شد ولی هنوز مشخص نیست که مسیر ساخته شده، از چه نوع هست، خیابونه، کوچه هست، کمربندیه، یا اتوبان یا . . .

برای این کار روی مسیر ساخته شده کلیک کنید، مشاهده میکنید که کادری در سمت چپ باز میشه که به کمک اون میشه تمام مشخصات این مسیر رو مشخص کرد




تو لیستی که باز میشه گزینه های زیر رو مشاهده میفرمائید:
Road > به معنای جاده، یعنی هر مسیری که خودرو بتونه در اون حرکت کنه
Rail > که همونطور که اسمش مشخصه برای نشون دادن خطوط راه آهن استفاده میشه
Path > یعنی مسیرهایی که امکان عبور خودرو وجود نداره، مثل بعضی مسیرهای خاکی یا مسیرهایی برای عبور پیاده
Water > برای نشون دادن مسیرهای عبور آب، مثل رودخانه ها یا کانال های آب
Power Line > برای نشون دادن خطوط انتقال نیرو
Line > برای نشون دادن خطوط مختلف مثل سیم کشی های تلفن یا خطوط دیگه

4 گزینه اول خودشون دارای دسته بندی های مختلفی هستند، که در پست بعد توضیح داده میشوند


از اونجایی که قصد مشخص کردن یک کوچه رو داریم، عبارت Alley رو جستجو میکنیم، چون در حالت عادی این گزینه در بین گزینه های بالا وجود نداره



بعد از پیدا کردن این عبارت، اونو انتخاب میکنیم:



در کادر Name حتما اسم کوچه رو به زبان فارسی بنویسید، زبانی که تو این قسمت انتخاب میکنید زبان پیشفرض نقشه هست
بعد از تایپ نام کوچه بر روی + جلوی کادر Name کلیک کنید و اسم کوچه رو به زبان انگلیسی هم وارد کنید
این کار برای اینکه موقع تغییر زبان برنامه و نقشه تو نمایش نام معابر و نقاط مشکلی بوجود نیاد الزامی هست

در کادر پایین تر به نام One Way مشخص میکنید که خیابون یا بطور کل مسیر ساخته شما، یک طرفه هست یا نه
درصورتی که مسیر شما یکطرفه باشه، با کلیک بر روی Unknown گزینه Yes رو انتخاب کنید و اگر یکطرفه نیست گزینه No
اگر از یکطرفه بودن مسیر اطلاع ندارید بهتره همون گزینه Unknown رو بدون تغییر بزارید
ولی اگر از یکطرفه بودن مسیر مطمئن هستید پیشنهاد میشه حتما این مورد رو در نظر بگیرید، چون تو مسیریابی و نمایش مسیر درست تاثیر بسیار زیادی داره

مواردی که عرض شد برای ثبت یک مسیر (در این مثال کوچه) کفایت میکنه، گزینه های بعدی به ترتیب محدوده سرعت مسیر، نوع مسیر (پل، تونل، خاک ریز، کنده کاری)، دسترسی ها و نوع سطح مسیر (آسفالت، سنگ فرش و . . .) هست که خیلی نیاز نیست که انتخاب بشن (بر روی Unknown بزارید بمونه)
هرچند انتخاب درست این گزینه ها باعث بهتر شدن نقشه میشه ولی تو این آموزش در مورد این گزینه ها صحبتی نمیکنیم

با کلیک بر روی i در جلوی هر کادر، میتونید توضیحات مختصری درباره اون گزینه (به همراه لینک OSM Wiki) مشاهده کنید

بعد از ویرایش اطلاعات مسیر، با کلیک بر روی نقشه یا کلیک بر روی ضربدر کادر Edit Feature، کادر ویرایش رو ببندید


کار ساخت کوچه به پایان رسید!!



بعد از اتمام ساخت و ایجاد یک مسیر (کوچه، خیابون، میدان و . . .) از نوار بالای صفحه، Save رو انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره بشه
عددی که در کنار Save نوشته شده، نشون دهنده تعداد تغییرات ذخیره نشده هست و طبیعتا در اینصورت گزینه Save فعال هست
بعلاوه اگه تغییر نادرستی تو نقشه انجام دادید کافیه از نوار بالای صفحه روی Undo (یا Ctrl+Z) کلیک کنید تا به وضعیت قبل برگردید
برای رفتن به تغییر بعدی هم میتونید از Redo (یا Ctrl+Y) استفاده کنید

هر وقت تغییراتتون نهایی شد (و قصد دارید از سایت خارج بشید)، بعد از زدن گزینه Save در نوار بالا، بر روی گزینه Save در کادر سمت چپ کلیک کنید تا تغییراتتون ثبت نهایی بشه
در پایین همین کادر میتونید کل تغییراتی که از لحظه ورود به سایت انجام دادید رو مشاهده کنید، هم حذف، هم اضافه کردن و هم تغییر در محتوای نقشه

تغییرات بعد از زدن Save دوم بر روی نقشه ثبت میشه
حالا میتونید منتظر آپدیت نقشه و قرار گرفتن تغییراتتون در نقشه برنامه موردنظرتون باشید



انواع مسیرها و ویرایش مسیر ساخته شده

اما انواع مسیرها:
در قسمت Road:
Residental Road > جاده هایی که بین مناطق مسکونی قرار گرفته (جاده هایی که امکان تردد خودرو در اونها وجود داره)
Motorway > بزرگراه > همونطور که مشخصه برای نمایش بزرگراه های کشور استفاده میشه و از اونجایی که تقریبا تمام بزرگراه ها قبلا ثبت شدند، شاید هیچ وقت گذرتون به این گزینه نیفته!!
Trunk Road > جاده اصلی > بیشتر برای نمایش جاده های کمربندی استفاده میشه، پس برای ثبت کمربندی های شهرتون از این گزینه استفاده کنید
Primary Road > جاده درجه اول > جاده های اصلی داخل شهر یا حتی بین شهرها
Secondary Road > جاده درجه دوم > جاده هایی که از نظر اهمیت و رفت و آمد بعد از Primary Road قرار میگیرند
Tertiary Road > جاده درجه سوم > جاده هایی که از نظر اهمیت و رفت و آمد بعد از Secondary Road قرار میگیرند
Service Road > جاده مخصوص سرویس و تست و تعمیر (که فکر کنم اصلا تو ایران نداشته باشیم!)
Motorway Link > تقاطع با بزرگراه > هنگام ورود و یا خروج از بزرگراه (Motorway)
Trunk Link > تقاطع با جاده اصلی > هنگام ورود و یا خروج از جاده اصلی یا کمربندی (Trunk Road)
Primary Link > تقاطع با جاده درجه اول > هنگام ورود و یا خروج از جاده درجه اول (Primary Road)
Secondary Link > تقاطع با جاده درجه دوم > هنگام ورود و یا خروج از جاده درجه دوم (Secondary Road)
Tertiary Link > تقاطع با جاده درجه سوم > هنگام ورود و یا خروج از جاده درجه سوم (Tertiary Road)
UnClassified Road > جاده طبقه بندی نشده (جاده ای که تو هیچکدوم از دسته های بالا قرار نگیره)
Track > راه، جاده
Unknown Road > جاده ناشناخته!!

پیشنهاد میکنم از 3 مورد آخر اصلا استفاده نکنید، خدا رو شکر هنوز وضعیت جاده های کشورمون اونقدر داغون نیست که تو دسته جاده های ناشناخته قرار بگیرن!! :)

نکته خیلی مهم:
انتخاب نوع جاده و مسیر یکی از مهمترین تصمیمات ممکنه تو ساخت و تکمیل نقشه هاست که تاثیر زیادی تو مسیریابی داره، پس با دقت انتخاب کنید!
برای مثال اگر خیابونی که درجه اهمیت 2 داره و خیابون باریک و نامناسبی هست رو بعنوان جاده درجه 1 درنظر بگیرید، برنامه های مسیریاب، تو نمایش مسیر درست دچار اشتباه میشن و بجای اینکه مسیر پرسرعت تری که درجه 1 داره رو بهتون پیشنهاد بده، مسیر درجه 2 که شما به اشتباه درجه 1 درنظر گرفتید رو بهتون پیشنهاد میده و مطمئنا تو رسیدن به مقصد شما رو دچار مشکل میکنه
یا فرض کنید تو مثال کوچه، شما کوچه رو به جای Alley بزرگراه یا Motorway انتخاب کرده باشید، خودتون حدس بزنید . . .


در قسمت Rail:
Rail > برای نمایش خطوط راه آهن (ریل)
Subway > برای نمایش مترو
Tram > تراموای یا قطار برقی
Monorail > مونوریل یا قطارهای تک چرخ (اگه اشتباه نکنم بیشتر تو ژاپن استفاده میشن)
Disused Railway > راه آهن منسوخ و از کار افتاده
Abandoned Railway > راه آهن متروکه

در قسمت Path:
Foot Path > مسیر عبور پیاده
Cycle Path > مسیر عبور دوچرخه
Bridle Path > مسیر عبور سواره
Path > مسیر، مثل جاده های خاکی یا راه مال رو
Steps > پله، پلکان

در قسمت Water:
River > رودخانه
Stream > جریان، رود > مسلما جریانی هست که نمیشه اسمش رو رودخانه گذاشت
Canal > کانال، آبراه
Ditch > خندق

در مورد Powerline و Line هم پست قبل توضیحاتی داده شد!


نکته:
بهترین راه برای فهمیدن اینکه از کدوم مسیر استفاده کنید، مراجعه به نقشه شهرها و مناطقی هست که قبلا تکمیل شده
برای مثال کافیه به نقشه شهر تهران مراجعه کنید و ببینید برای هر جاده از کدوم مسیر توضیح داده شده در بالا استفاده شده

ب فرض کنید تو ترسیم مسیر دچار اشتباه شدیم، بنظرتون باید کل مسیر رو پاک و دوباره ترسیم کنیم؟!
نه به هیچ وجه نیاز به این کار نیست، لحظاتی دیگه توضیح میدم که چطور میشه یک گره یا کل مسیر رو جابجا کرد، یا چطور میشه منحنی هموارتری در سر پیچ ها ساخت، یا چطور میشه یک میدان ترسیم کرد . . .

برای ویرایش یک مسیر کافیه روی اون کلیک کنید، میبینید که گره های مسیر نمایان میشه و براحتی میتونید اونا رو به هر نقطه ای که خواستید انتقال بدید
مورد بعد وجود گره های اضافه (کمکی) بین هر دو گره هست، یعنی فرض کنید مسیر مستقیمی ساختید و قصد دارید در وسط این مسیر شکستگی خاصی ایجاد کنید
کافیه در وسط این مسیر، گره ای که کوچک تر از گره های اصلی هست رو انتخاب کنید و اون رو به مکان موردنظر خودتون منتقل کنید
وقتی از گره ای کمکی برای ترسیم مسیر استفاده میکنید، میبینید که بین این گره کمکی و گره های قبلی هم مجددا گره های کمکی ساخته میشه و این روال همواره ادامه داره

تصاویر زیر شاید بهتر منظور رو برسونه:







گره های اصلی و گره های کمکی:



برای هموار کردن خمیدگی یک مسیر، به تعداد کافی از همین گره های کمکی استفاده کنید
روال کار مشابه توضیحات بالا هست

توجه تون رو به تصاویر زیر جلب میکنم تا متوجه تفاوت این دو نوع مسیر بشید:

 




نکته خیلی مهم:
سعی کنید تا جای ممکن از گره های کمتری استفاده کنید، چون وجود تعداد گره های بیشتر، به منزله بالا رفتن حجم نقشه هست
پس فقط تا جایی از گره های کمکی استفاده کنید که مناسب مسیر باشه، نه خیلی کم که مسیر کاملا شکسته بنظر برسه و نه خیلی زیاد که باعث شلوغ شدن مسیر و طبعا افزایش حجم نقشه بشه
(هموار شدن بیش از حد مسیر به هیچ وجه لازم نیست!)
پس حتما در ویرایش مسیرها به این نکته مهم توجه داشته باشید و تناسب رو رعایت کنید!


ترسیم مسیر رو با نحوه ایجاد یک میدان به اتمام میرسونم!

برای ساخت یک میدان کافیه به کمک ابزار Line بالای صفحه، یه چند ضلعی بسته بسازید، فرق نمیکنه مثلث یا مربع یا پنج ضلعی یا . . .

بعد از ترسیم این چند ضلعی، روی این محیط بسته کلیک کنید و گزینه مشخص شده در شکل زیر رو انتخاب کنید (Make this line circular) تا چندضلعی شما بصورت خودکار به یک میدان تبدیل بشه!! (به همین سادگی!!)
البته اگه میدانــتون بیضی شکل باشه مجبورید خودتون گره ها رو جابجا کنید، هرچند اگه به همون حالت دایره هم ثبت کنید مشکل آنچنانی بوجود نمیاد!






قت کنید بعد از ایجاد میدان، نوع مسیر اون رو طبق توضیحات پست 2 تعیین کنید، یعنی مسیر، جاده اصلی هست یا یک میدون که فقط چند تا خیابون عادی رو به هم مرتبط میکنه یا . . .

مورد دومی که باید در مورد میدان رعایت کنید، اینه که میدان همیشه یک طرفه هست و (تو ایران) این جهت، خلاف عقربه های ساعت هست (مثل تصویر بالا)
پس موقع وارد کردن مشخصات میدان، مثل اسم میدان، نوع معبر و . . . حتما تیک یکطرفه بودن مسیر رو بزنید تا موقع مسیریابی هیچوقت خلاف جهت میدان شما را راهنمایی نکنه و جریمه نشید!! :))

برای اینکه بهتر متوجه موضوع یکطرفه بودن مسیرها بشید توجه تون رو به تصویر زیر جلب میکنم:



تو این تصویر میشه به چند مورد اشاره کرد:
1- یکطرفه بودن مسیر در میدان که همونطور که قبلا گفتم میدان ها همیشه یکطرفه هستند، جهت حرکت در میدان هم تو شکل مشخص شده
2- نمونه ای از یک مسیر یکطرفه رو میتونید در سمت راست تصویر ببینید (خیابان با رنگ سفید)، جهت حرکت هم مشخص شده
3- خیابون هایی که توسط بلوار از هم جدا شدند، یعنی مسیر رفت و برگشتشون کاملا از هم جدا هستند باید بصورت دو مسیر جداگونه ترسیم بشن و مسیر حرکت باید جداگانه برای هرکدام از این مسیرها مشخص بشه، مثل خیابونی که تو شکل با رنگ قرمز یا رنگ نارنجی مشخص شده
برای این مسیرها حتما تیک گزینه One Way رو بر روی Yes قرار بدید
4- اگر مسیر رفت و برگشت خیابون یا در کل مسیرتون یکی هست یعنی بوسیله گاردریل، بلوار، بلوک و یا هرچیز دیگه ای از هم جدا نشده، باید در قسمت One Way گزینه No رو تیک بزنید


آخرین مطلبی که قصد دارم تو این پست توضیح بدم، ابزارهایی هست که با کلیک روی یک مسیر یا یک گره در اختیارتون قرار میگیره

اگه تو تصاویر قبل هم دقت کرده باشید بعد از کلیک روی مسیر موردنظر منویی شبیه پالت رنگ باز میشه که امکانات و قابلیت های جالبی رو بهمون میده

خب این منو در دو حالت ظاهر میشه:
حالت اول هنگام کلیک روی خطوط (Line) و ناحیه ها (Area)(که بعدا توضیح داده میشه) و
حالت دوم هنگام کلیک روی گره ها

حالت اول: وقتی روی یک مسیر کلیک میکنیم:



شماره 1: این گزینه برای مستقیم کردن مسیر ساخته شده هست
بنابراین اگر سهوا در مسیری مستقیم گره ای کمکی بوجود آوردید میتونید به کمک این گزینه مجددا مسیر خودتون رو بصورت مستقیم دربیارید

شماره 2: با استفاده از این گزینه میتونید جهت حرکت در مسیر رو تغییر بدید
برای مثال وقتی خیابانی رو یکطرفه درنظر میگیرید و تیک گزینه One Way رو بر روی Yes قرار میدید (پست 2 رو مطالعه بفرمائید)، ممکنه جهت حرکت مسیر، کاملا مخالف جهت مدنظر شما باشه که دراونصورت کافیه بعد از کلیک بر روی مسیر، این گزینه رو انتخاب کنید تا جهت مسیر برعکس بشه

شماره 3: این گزینه برای انتقال (Move) کل مسیر استفاده میشه
بنابراین اگه مسیرتون (یا ناحیه) بر روی منطقه موردنظر قرار نگرفته، کافیه بعد از انتخاب این گزینه، مسیر رو به موقعیت درست انتقال بدید

شماره 4: همونطور که قبلا توضیح داده شد برای تبدیل یک مسیر بسته به محیط دایره ای (مثل میدان) استفاده میشه
در این شکل چون مسیر باز هست، این گزینه غیرفعاله

شماره 5: همونطور که از آیکن این گزینه مشخصه برای حذف و پاک کردن کل مسیر استفاده میشه
حالت دوم: وقتی روی یک گره کلیک میکنیم:



شماره 1: برای جدا کردن خطوط متصل به گره هست
تو ترسیم مسیر بالا ما پیوسته این خطها رو رسم کردیم، بنابراین موقع انتخاب این مسیر، هر چهار لینک انتخاب میشن (در شکل قبل میبینید کل مسیر قرمز رنگ شده)
اما به کمک این گزینه ما میتونیم مسیر رو به دو بخش (یا بیشتر) تقسیم کنیم، بدون اینکه شکستگی در مسیر بوجود بیاد (بطوریکه هر دو بخش بطور جداگانه قابل انتخاب شدن باشند)

شماره 2: برای جدا کردن دو مسیر که توسط یک گره به هم متصل شدند استفاده میشه
بعد از کلیک بر روی این گزینه میتونید دو تا مسیری که همدیگه رو قطع کردند، کاملا از هم جدا کنید

شماره 3: برای ترسیم یک خط از همون گره استفاده میشه، بدون نیاز به Line

شماره 4: همونطور که مشخصه برای حذف گره استفاده میشه
بنابراین مسیر بین گره های قبلی و بعدی گره حذف شده، بصورت مستقیم درمیاد

غیر از گزینه هایی که در بالا ذکر شد، (بسته به موقعیت) ممکنه گزینه های دیگری هم نمایش داده بشه
میتونید تمام این گزینه ها رو تست کنید تا متوجه عملکردشون بشید، فقط دقت کنید اگر تغییر نامناسبی در مسیر دادید حتما از طریق Undo (یا Ctrl+Z) به وضعیت قبل برگردید
ضمنا یک سری از تغییرات ظاهری نیستند ولی ممکنه تو کیفیت نقشه ها تاثیر بزارند (مثل جدا کردن دو لاین با استفاده از دستور شماره 1)
پس با دقت گزینه ها رو استفاده کنید و درصورت مطمئن نبودن تغییرات رو Save نکنید!!


ایجاد یک مکان دلخواه (POI) بر روی نقشه

در این پست قصد داریم یک مکان دلخواه (POI) رو به نقشه اضافه کنیم!

این مکان میتونه رستوران، پمپ بنزین، سینما، فروشگاه، . . . و یا هر چیز دیگه ای باشه

برای این کار به منطقه ای که قصد دارید مکان دلخواهتون رو ایجاد کنید، برید و از نوار بالای صفحه بر روی Point کلیک کنید:



فرض کنید قصد داریم کتابخونه ای رو بر روی نقشه ثبت کنیم
پس نشانگر موس رو بر روی اون مکان قرار میدیم و کلیک میکنیم:



میبینید که بعد از کلیک، مکان دلخواهتون ایجاد شده و کادر مشخصاتش هم در سمت چپ باز شده، که میتونید نوع مکان و دیگر مشخصات اون رو ثبت کنید

نکته:
از اونجایی تعداد نقاط مورد علاقه بسیار زیاد هست، شما در لیست فقط تعداد معدودی از این نقاط رو مشاهده میکنید
این قضیه در مورد مسیرها (Line) هم صدق میکنه ولی تو ثبت مسیر موارد اصلی و پر استفاده توضیح داده شد که کفایت میکنه
بهترین راه برای ثبت مکان موردنظر جستجوی نوع مکان در کادر جستجوی بالای کادر مشخصات هست!

خب طبق نکته بالا و از اونجایی که قصد مشخص کردن یک کتابخونه رو داریم، عبارت Library رو جستجو میکنیم که بطور عادی در بین گزینه ها نیست!
بعد از یافتن Library روی اون کلیک میکنیم



بعد از مشخص کردن نوع مکان، نوبت به انتخاب اسم اون میرسه که مشابه ثبت اسم برای مسیرهاست
دقت کنید که نام مکان رو به انگلیسی هم ثبت کنید


با توجه به اینکه تو ایران عمدتا از نقشه ها بصورت آفلاین استفاده میشه، لزومی به وارد کردن بقیه مشخصات نیست، چون تاثیری در مسیریابی ندارن
ولی مسلما باعث کاملتر شدن نقشه میشن

قسمت Operator مربوط به صاحب اون مکان هست، یعنی اسم شخص، شرکت یا ارگانی که مکان متعلق به اون هست
قسمت Address هم همونطور که مشخصه برای وارد کردن آدرس مکان موردنظر هست که باز نیازی به پر کردنش نیست!
کمی پایین تر هم گزینه هایی مثل (به ترتیب از سمت چپ) ارتفاع مکان، یادداشت، شماره تلفن، منبع، وبسایت و . . . رو مشاهده میکنید که در اکثر اوقات در دسترس نیستند
و تکمیل نکردنشون مشکلی بوجود نمیاره

به این ترتیب مکان موردنظرتون رو نقشه ثبت میشه!




برخلاف منوی امکانات جانبی مسیرها (که با کلیک روی مسیر ظاهر میشد)، این منو برای Point ها فقط شامل Delete یا پاک کردن مکان هست

نکته:
برای بدست آوردن معادل انگلیسی مکان موردنظرتون میتونید از Google Translate کمک بگیرید
بعد کافیه اون رو در نوار جستجو وارد و سپس انتخاب کنید
دقیقا مثل همین کاری که با کتابخانه و Library انجام دادیم!


ایجاد یک ناحیه دلخواه بر روی نقشه

به ایجاد یک ناحیه (Area) یا سطحی مشخص بر روی نقشه میرسیم
این نواحی میتونه دریاچه ها و استخرهای شهری، پارک ها، زمین های فوتبال، ساختمان ها و . . . رو شامل بشه
یعنی به کمک این گزینه میتونید محدوده اون هدفتون رو مشخص کنید

دقیقا در همین قسمت هم هست که میتونید تصمیم بگیرید ساختمان موردنظرتون در برنامه های مسیریاب سه بعدی (3D) دیده بشه و حجم پیدا کنه (البته خود برنامه هم باید این قابلیت رو داشته باشه)

نکته:
اگه قصد دارید برای ساختمان ها این ناحیه ها رو در نظر بگیرید ترجیحا فقط ساختمان ها و مجتمع های بزرگ و معروف مثل فروشگاه ها، ادارات و ارگان های دولتی (مثل اداره برق، شهرداری و . . .)، پاساژها، بانک ها و . . . رو درنظر بگیرید
نه اینکه برای هر خونه و یا ساختمانی محدوده اون رو مشخص کنید و خودتون رو به زحمت بندازید!!


برای مشخص کردن یک ناحیه، از نوار بالای صفحه بر روی Area کلیک کنید:




حالا مثل روش ترسیم یک مسیر، نشانگر موس رو بر روی یک گوشه از اون ناحیه قرار بدید و بترتیب گوشه های اون ساختمان یا بنا رو انتخاب کنید تا ناحیه دلخواهتون ایجاد بشه
با کلیک بر روی آخرین گره ساخته شده، میتونید کار ساخت ناحیه رو به اتمام برسونید

این آموزش رو طبق روال پست های قبل با یه مثال توضیح میدم
فرض کنید قصد داریم مجموعه ای ورزشی رو در تصویر مشخص کنیم، پس باید محدوده ساختمان این مجموعه رو به کمک ابزار Area ایجاد کنیم و مشخصات محل رو واسش تعریف کنیم:


بر روی Area کلیک میکنیم و محدوده ساختمان رو مشخص میکنیم
مجددا تکرار کنم که با کلیک بر روی آخرین گره ساخته شده میتونید ساخت ناحیه رو به اتمام برسونید

بعد از ساخت محدوده موردنظر، مشاهده میکنید که کادر مشخصات این ناحیه در سمت چپ صفحه باز شده و مشابه ساخت مسیر و POI باید این قسمت رو هم تکمیل کنید
از اونجایی که تعداد گزینه های مربوط به ناحیه ها همانند POIها بسیار زیاد هست، گزینه موردنظرمون رو جستجو میکنیم و از بین گزینه های پیشنهادی، Sport Center رو انتخاب میکنیم:



 بعد از انتخاب نوع ناحیه، نوبت به وارد کردن اسم اون ناحیه هست که مشابه پست های قبل این مورد رو هم انجام میدیم:



 و در نهایت تصویری مشابه تصویر زیر خواهیم داشت:



گزینه هایی که تو این قسمت مشاهده میکنید عبارتند از:

Land Use > کاربری زمین که خودش شامل زیر مجموعه هست:
Residental > مجتمع های مسکونی
Industrial > مجتمع های صنعتی
Commerical > مجتمع های تجاری
Retail > خرده فروشی
Farm > مزرعه
Farmyard > محوطه مزرعه
Forest > جنگل
Meadow > علفزار
Cemetery > قبرستان
Building > ساختمان
Park > پارک
Water > آب (مثل دریاچه ها و استخرها)
Hospital > بیمارستان
Place Of Worship > عبادتگاه (که شامل مسجد و بقعه هم میشه)
Cafe > کافه
Restaurant > رستوران (مهمان پذیر و . . .)
Area > در حالت کلی ناحیه (درصورتی که ناحیه شما جزو دسته های بالا قرار نگیره)


همونطور که گفتم این گزینه ها فقط قسمت کوچکی از انواع ناحیه ها هست، برای انتخاب گزینه مناسب بهتره از کادر جستجو کمک بگیریم


نکته:
تصمیم اینکه مکان موردنظر خودتون رو Point در نظر بگیرید یا Area بیشتر به اهمیت اون مکان برمیگرده، هرچند بنوعی سلیقه هم تو انتخاب بین دو گزینه سهیم هست
البته همونطور که قبلا گفتم ترجیحا فقط مکان های خاص مثل ادارات و مجتمع های بزرگ رو بعنوان ناحیه در نظر بگیرید و اگه برای مثال قصد مشخص کردن یه سوپر مارکت معمولی و حتی پمپ بنزین رو دارید بهتره برای ثبت اون بر روی نقشه، از ابزار Point بجای Area استفاده کنید، هیچ دلیلی برای ثبت این نقاط بصورت ناحیه وجود نداره!


ساخت ناحیه به همین راحتی به اتمام میرسه!


تنها یک موضوع تو قسمت ناحیه ها باقی مونده که اونم مربوط به منوی امکانات و قابلیت هایی هست که با کلیک بر روی ناحیه ظاهر میشه
درباره این منو هنگام کلیک روی مسیر و Point در پست های قبل توضیحاتی دادیم!


طبق تصویر زیر:



شماره 1: برای چرخش ناحیه ساخته شده حول مرکز سطح ناحیه است
شماره 2: برای قائمه کردن زوایای چند ضلعی ساخته شده مورد استفاده قرار میگیره
مطمئنا اگر بخواید یکی از گوشه ها رو بصورت 90 درجه ترسیم کنید دچار مشکل میشید، به کمک این گزینه میتونید تمام زوایای نزدیک به 90 درجه رو به 90 درجه تبدیل کنید
طبیعیه که اگر زاویه یکی از گوشه های ناحیه تون مثلا 60 درجه باشه با زدن این گزینه تغییری در زاویه اون گوشه داده نمیشه!

شماره 3: همونطور که قبلا هم توضیح داده شد، برای انتقال و جابجایی کل ناحیه مورد استفاده قرار میگیره

شماره 4: این گزینه هم برای تبدیل ناحیه چند ضلعی به یک ناحیه دایروی استفاده میشه

شماره 5: همونطور که مشخصه برای پاک کردن و حذف ناحیه ساخته شده مورد استفاده قرار میگیره

به تصاویر زیر دقت کنید:



همونطور که میبینید در هر کدوم از تصویرها دو ناحیه مشخص شده که یک ناحیه روی ناحیه دیگه ای قرار گرفته
پس از این بابت هیچ محدودیتی ندارید!

از طرفی تو یه سری از مکان ها مثل بیمارستان، محدوده ای بدون ساختمان داریم (مثل پارکینگ یا محوطه باز بیمارستان) و محدوده ای که شامل ساختمان هست
پس برای این نقاط یک ناحیه برای کل مجموعه مشخص میکنیم و توضیحات اون مکان رو طبق توضیحات بالا برای این ناحیه وارد میکنیم

بعد از مشخص کردن محدوده اون مکان، ناحیه دیگه ای که فقط شامل ساختمان اون محل هست رو ترسیم میکنیم و از گزینه های موجود برای Area، گزینه Building رو انتخاب میکنیم تا ناحیه دوم بصورت ساختمانی دارای بُعد دربیاد
چون ناحیه دوم جزئی از ناحیه اول هست، دیگه نیازی به وارد کردن مشخصات محل تو ناحیه دوم نیست، چون علاوه بر اینکه مزیتی نداره، باعث تکرار نام اون محل میشه و جلوه خوبی پیدا نمیکنه

دقت کنید وقتی ناحیه ای میسازید و قصد ندارید که اون ناحیه ساختمان باشه، حتما تیک Building در مشخصات ناحیه اول رو بر روی No قرار بدید!

اینم بگم که تمامی گزینه هایی که در قسمت Area کادر قرمز رنگ دارند بصورت ساختمان دارای بُعد ثبت میشن و گزینه هایی که کادری به رنگ سفید یا سبز دارند، فقط محدوده رو مشخص میکنند، مثل تصاویر بالا یا ناحیه ای که برای پارک انتخاب میکنید





نواحی ای که بصورت قرمز کم رنگ در پس زمینه اکثر تصاویر مشخصه، درحقیقت محدوده شهر و محدوده مناطق مسکونی رو نشون میده
(در حالت View به رنگ خاکستری در میاد)
از اونجایی که محدوده اکثر شهرها قبلا در نقشه ها ثبت شده شاید هیچوقت لازم نباشه این نوع ناحیه رو استفاده کنید
ولی اگر به هر دلیلی محدوده شهر یا روستای شما مشخص نشده بود، بهتره قبل از انجام هر کاری محدوده اون رو مشخص کنید
برای این مورد طبق توضیحات، باید از گزینه Residental استفاده کنید!

****************
توجه : دوستان عزیز می توانید فایل PDF مربوط به آموزش فوق را از اینجا دانلود نمایید .





نوع مطلب : عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 5 آذر 1394 01:08 ق.ظ
دم شما گرم کارت خیلی عالیه
منم برم سراغ محله خودم درستش کنم
hamid mohamadiدست شما درد نکنه
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آموزش osm و تکمیل نقشه های سایت openstreetmap.org
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : hamid mohamadi
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :